KUDDEGEDRAG

afbeelding
24 augustus 2017

U wilt het waarschijnlijk liever niet horen (en zult het wellicht ontkennen), maar de kans is groot dat u nagenoeg hetzelfde doet als uw collega-concurrenten. U doet er alles aan om uniek en onderscheidend te zijn, maar bent dat in de praktijk niet echt.


In bijna iedere branche (ja, ook in uw branche) worden door nagenoeg dezelfde winkels, op nagenoeg dezelfde manier, nagenoeg dezelfde producten, van nagenoeg dezelfde merken, voor nagenoeg dezelfde prijzen verkocht. Het is misschien ontnuchterend, maar op rationeel en functioneel niveau is er nauwelijks verschil. Is dat vreemd? Nou dat valt wel mee. Iedere branche kent nou eenmaal zijn ‘mores’. Een soort onzichtbaar gemeenschappelijk kader waarbinnen we allemaal doen wat we doen. Daarnaast houden we onze concurrenten scherp in de gaten, zoals het een goed ondernemer betaamt.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Onder het motto “Beter goed gejat dan slecht bedacht,” lenen we alles wat leuk en succesvol is (of lijkt).  Zo ‘vertaalde’ Media Markt de Genius bar van Apple schaamteloos tot Smart bar. In the end doen we dus allemaal ongeveer hetzelfde: we hebben dezelfde leuke ‘nieuwe’ merken,  onze eigen dwaze dagen, een VIP avond, een veel te vroege sale en (bijna) allemaal een slecht lopende webshop. De vernieuwers onder ons hebben inmiddels allemaal een barretje of koffiehoek, organiseren allerlei leuke activiteiten en schrijven persoonlijke, handgeschreven kaartjes bij hun webbestellingen. Soms komt er iemand (meestal een frisse nieuwkomer) die iets totaal nieuws verzint, maar zelfs dat wordt razendsnel overgenomen. Kijk in de kappersbranche maar naar Schorem, de inmiddels letterlijk wereldberoemde barbiers uit Rotterdam. Een paar jaar geleden echt vernieuwend en uniek, inmiddels massaal gekopieerd. Ieder gehucht heeft tegenwoordig een barbershop waar een ‘verklede kapper’ in een vintage interieur staat te knippen en scheren. Moraal van het verhaal: u bent niet lang uniek en onderscheidend met wat u doet.

Worden wie je bent

Gelukkig ligt de oplossing voor een écht duurzaam onderscheidend vermogen verrassend dichtbij. UZELF!! Niet wat u doet, maar wie u bent maakt u uniek. Uw identiteit is de sleutel naar succes. De identiteit van uw winkel bestaat grofweg uit drie componenten:

  • uw drijfveren en gedachtengoed (uw WHY )
  • uw uitstraling
  • uw persoonlijkheid (karaktereigenschappen).

De mix van deze drie componenten maken u uniek en aantrekkelijk. Zoals u en ik onze vrienden kiezen op basis van deze drie aspecten, zo kiezen consumenten hun favoriete winkel. Dus ga aan de slag met identiteit en maak uw winkel echt onderscheidend en aantrekkelijk door uw winkel te benaderen als een uniek persoon. Met een eigen manier van denken en een unieke mix van karaktereigenschappen. Randstad heeft tegenwoordig een prachtige slogan: ‘Worden wie je bent’. En dat is eigenlijk precies wat u zou moeten doen! 

Meer weten over Adekwaad? Klik hier!

OVER DE BLOGGER

Ad van Antwerpen
Ad van Antwerpen Ad van Antwerpen van ADEKWAAD helpt retailers en MKB ondernemers om relevant, onderscheidend en succesvol te worden of te blijven. Onder het motto “wie niet uitgesproken durft te zijn, wordt nooit spraakmakend” daagt ADEKWAAD ondernemers uit om echte keuzes te maken en kleur te bekennen. ADEKWAAD helpt ondernemers concreet en praktisch met het maken van keuzes, het uitstippelen van een nieuwe koers en het verbeteren, veranderen of vernieuwen van hun business.