CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

Dimitri Valckaert (Twins Distribution): “Als je het voelt en je droomt ervan, ga er dan voor”

Dimitri Valckaert (Twins Distribution): “Als je het voelt en je droomt ervan, ga er dan voor”

In de nieuwste aflevering van van de Textilia PodCAST spreken we Dimitri Valckaert, ondernemer en oprichter van Twins Distribution, een showroom in Brussel die agent en distributeur is voor verschillende mode merken. Naast het vertegenwoordigen van andere labels, heeft Dimitri ook twee eigen labels: Tara Jewels en Twins The Label, beide sterk gefocust op het aanbieden van knitwear. Tijdens een open gesprek deelt Dimitri zijn visie op ondernemerschap, het combineren van verschillende bedrijfsmodellen en het belang van creativiteit en duurzaamheid in de mode. Een samenvatting vind je hier!

TWNS The Label: focus op knitwear
TWNS The Label is Dimitri’s eigen label, volledig gericht op knitwear. “TWNS The Label is echt puur de knitwear. Dat is ons eigen label, die zetten we ook volledig op de kaart in Europa,” vertelt hij. Het label is al goed vertegenwoordigd, met twaalf agenten verspreid over Europa, en het merk zit nog in een groeifase. Naast TWNS The Label vertegenwoordigt Dimitri ook verschillende andere merken via zijn showroom Twins Distribution, waarmee hij in België, Nederland en Luxemburg opereert.
De symbiose tussen de twee bedrijfsactiviteiten is duidelijk. “De klant komt bij ons en die ziet dan natuurlijk ook de mooie kleuren en leuke designs van onze knitwear. Die nemen dat dan ook graag mee in hun eigen boutique,” legt Dimitri uit. Het netwerk dat hij via zijn agentschap heeft opgebouwd, is daarbij een belangrijk voordeel voor TWNS The Label.

Het combineren van de twee petten: de uitdaging van ondernemerschap
Dimitri draagt inderdaad twee petten: aan de ene kant is hij de maker van een eigen label, aan de andere kant is hij agent voor andere merken. Dit kan soms een uitdaging zijn, vooral als het gaat om tijdsbeheer en focus. “Het is altijd best pittig, vooral richting time management,” zegt Dimitri. “We hebben echt goede regels nodig om alles goed af te stemmen.” Zijn ervaring in beide rollen heeft echter voordelen. “Het geeft natuurlijk ook wel weer wat voordelen naar de andere agenten die samen met ons opstarten, omdat we de beide werelden kennen. We weten wat goed is, wat minder goed is. Wanneer moeten we leveren, en wat zijn de belangrijke punten binnen de collecties?”
Volgens Dimitri zorgt deze ervaring ervoor dat ze beter begrijpen hoe ze hun eigen label, TWNS The Label, kunnen positioneren en laten groeien. “1 plus 1 is 3,” zegt Dimitri lachend, verwijzend naar de synergie die ontstaat wanneer je beide petten combineert.

Inspiratie: kleur en familie als drijfveren
Voor de ontwerpen van TWNS The Label haalt Dimitri veel inspiratie uit zijn persoonlijke leven. “De naam Twins zegt het al, ik heb zelf een tweeling, en hun tekeningen, schetsen en kleurpartijen brengen een nieuwe creatieve kijk binnen ons merk,” zegt Dimitri. Deze frisse inspiratie zorgt ervoor dat het merk altijd kleurrijk blijft, iets waar Tara Jewels, zijn andere label, ook om bekend staat. “Alles is kleurrijk: van schilderijen in het huis tot kleding, schoenen, tot de details. Het is echt wel… we brengen het zonnetje in huis,” zegt hij. Daarnaast is het belangrijk om de positieve instelling van zijn partner Tara, die afkomstig is uit de Caribbean, mee te nemen in hun werk. “De Caribische roots zitten er ook wel ergens in. Om inderdaad altijd kleur te hebben,” legt Dimitri uit. Hij gelooft dat deze kleurrijke energie een belangrijk kenmerk blijft in hun werk, ondanks de uitdagingen die het leven met zich meebrengt.

Duurzaamheid: een groeiende verantwoordelijkheid
In de mode-industrie is duurzaamheid een steeds groter thema, en ook TWNS The Label is zich bewust van de schaarse grondstoffen. Dimitri legt uit: “We zijn zeker bezig met duurzaamheid en recyclage. We zijn aangesloten bij een vereniging in Nederland die zich bezighoudt met de recyclage van textiel.” Ook op Europees niveau loopt het bedrijf tegen verschillende wetgevingen aan die het moeilijk maken om te uniformeren. “Het is echt een uitdaging, omdat elk land zijn eigen regels heeft, van recyclage tot karton tot textiel,” zegt Dimitri. Maar ondanks deze obstakels blijft het bedrijf vooruitgang boeken door samen te werken met lokale instanties en partners in andere landen.

Als ondernemer is Dimitri duidelijk gedreven door passie en het geloof in het idee. “Als je het voelt en je droomt ervan, ga er dan voor,” is zijn advies voor andere ondernemers. “Maak gewoon het plan op en begin eraan. Wacht niet, aarzel niet, want het kan te laat worden.” Dit optimisme en de drive om vooruit te komen zijn de fundamenten waarop Twins Distribution en TWNS The Label zijn gebouwd. Dimitri gelooft dat de sleutel tot succes is om positief en vastberaden te blijven, zelfs als er obstakels zijn. “Het is niet altijd makkelijk, maar elke ervaring is een leermoment. Het gaat om het behalen van dat uiteindelijke doel, om je eigen label in de straat te zien lopen.”

Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!


Luister de volledige podcast via onderstaande button:

Luister podCAST

Bron: Textilia

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...