DE 12 GROOTSTE AFKNAPPERS

afbeelding
31 oktober 2016

Tijdens de plenaire sessie op de Experience Day vertelde Chantal Riedeman van Shopology alles over het winnen van vertrouwen, het krijgen van de gunfactor en het hebben van plezier samen met je klanten. Dát is de basis voor een goed en effectief verkoopgesprek. Maar als we DO's kunnen formuleren voor een geslaagd verkoopgesprek, dan zijn er uiteraard ook DON'TS. Hieronder vind je 12 échte afknappers volgens Shopology. 

  1. Het aller...aller...allerergste is dat wanneer je genegeerd wordt en je als klant niet getrakteerd wordt op een 'warm welkom'! Hoeveel moeite kost het nu om even aandacht te schenken aan de klant in de vorm van een 'goedemorgen' of een 'knikje dat je als klant bent opgemerkt'. De gunfactor valt of staat bij het binnentreden van de winkel en het 'warme welkom

  2. Dat weet ik niet/ Hebben we niet/ Het is de laatste/ Kan niet/ Mag niet etc. Is de potentiële klant écht geholpen met dat antwoord? Einde gesprek.

  3. Direct vragen of ze je kunnen helpen. Eh, nou, dat weet ik nog niet? Mag ik me misschien éven oriënteren? Einde gesprek.

  4. Ik kom zo bij u. Als er geen andere (potentiële) klanten zijn. Wat is er dan belangrijker? Einde gesprek.

  5. Dah mfra/mna kankelpe? Is het echt teveel moeite om mij met aandacht te begroeten? Einde gesprek.

  6. Kijkt u even (lekker) rond? Ja, nu wel... Einde gesprek.

  7. Wat kan ik voor u doen? Wat kun je allemaal? Einde gesprek.

  8. Kan ik u helpen? Nee, dank u. Einde gesprek.

  9. Kunt u het vinden? Ik kijk al een tijdje (wanhopig) zoekend rond. Wat denk je? Einde gesprek.

  10. Zoekt u iets speciaals? Nee, eigenlijk niet. Einde gesprek.

  11. Ik heb vandaag .... in de aanbieding? Nou en? Einde gesprek.

  12. Mooie bril/ jas/ tas/ leuke broek etc. heeft u. Brrr, een nep-compliment... Einde gesprek

 

Wil je de conclusie van Shopology lezen en 3 tips krijgen om snel te kunnen zorgen voor nog meer blije klanten? Klik dan hier en open de (vernieuwde!) website van Shopology!

OVER DE BLOGGER

Esther Vervaet
Esther Vervaet Werkt bij C.A.S.T. | Good shoes take you to good places | Verslind fashion magazines |