KLEUR

afbeelding
24 april 2017

Maar liefst 80% van de zintuiglijke beleving van klanten gaat via de ogen. Kleur is dan ook een betaalbare én effectieve manier om het verschil te maken in je winkel. Wist je bijvoorbeeld dat je met kleur de ruimtelijke beleving van jouw winkel kan veranderen? Zo wordt een diepe ruimte minder diep door de wand die het verste weg ligt in de zichtlijn donkerder te maken dan de andere wanden en vloer. En dat kan handig zijn! 

Kleur is het eerste wat je ziet en bepaalt dus de beleving. Ontzettend belangrijk, maar toch blijft het helaas vaak een onderbelicht onderwerp binnen winkelontwerpen. Daarom geeft Retail Theater vier voorbeelden van retailers die de invloed van kleur optimaal benutten. Laat je inspireren en maak het verschil met kleur!

Activeer met kleur
Sport is een activiteit. Als sportretailer wil je dan ook dat jouw klant met de juiste mindset in jouw winkel rondloopt. Hoe je dit bereikt? Bij deze NIKE womenswear pop-up store in New York zie je hoe het sportgevoel wordt uitgedrukt in activerende kleuren. Het felle roze in combinatie met felle kleuraccenten en neonverlichting zorgt voor een opwekkend, jong, vrouwelijk en sportief gevoel. Met de juiste kleurkeuze creëer je dus de gewenste beleving.

image

Vervorm met kleur
Met kleur kan je ook de ruimtelijke beleving van jouw winkel veranderen. Heb je een erg diepe ruimte? Maak deze dan vierkant. Of in ieder geval minder diep door de wand in de zichtlijn donkerder te maken dan de andere wanden en de vloer. Het effect hiervan zie je bij de winkel van moderetailer Ginger & Smart in Australië. De achterste wand is voorzien van een luxe petrol kleur, waardoor de hele ruimte dichterbij lijkt te komen en de winkel overzichtelijker wordt.

image

Contrast met kleur
Je kan ook kiezen voor een simpel en neutraal kleurenpalet om daar vervolgens enkele contrastkleuren aan toe te voegen. Kijk bijvoorbeeld naar de brillenboetiek Endpiece in Seoul. Door enkele felle kleuraccenten toe te voegen breng je leven en dynamiek in een overwegend neutrale ruimte. Het knalgele blok springt er echt uit en accentueert de zichtlijn. In Colour of the Year wordt geel trouwens vaker genoemd als de kleur van 2017.

image

Vandaag is rood, morgen blauw
In de winkel van Pikolinos zien we techniek en flexibiliteit. Je kan in feite alles doen. Wil je het ene moment activeren en het volgende moment juist vertragen? Geen probleem. Met video-installaties op een digitaal scherm kan je dus per seizoen, per dag, per ieder gewenst moment, jouw winkel(concept) gemakkelijk transformeren. Wil je meer weten over de mogelijkheden van kleur? Kom in gesprek met Carin of Femke van Retail Theater. Zij vertellen je wat kleur voor jouw winkel kan betekenen.

OVER DE BLOGGER

Retail Theater
Retail Theater RetailTheater is een netwerkorganisatie met retailspecialisten en bracht onlangs een nieuw praktisch boek uit dat in heldere taal en met inspirerende voorbeelden uitlegt wat de nieuwste spelregels in de retail zijn. Maar ook een online platform vol met inspiratie, tips & tricks.