TRENDS

afbeelding
Trends
29 juni 2017

Of we nu willen of niet, trends geven richting aan onze toekomst en bieden structuur en houvast. Ze geven verschuivingen weer en veranderingen in het gedrag van consumenten. Er zijn diverse trendniveaus met ieder hun eigen looptijd.

Macrotrends
Macrotrends, ook wel maatschappelijke trends genoemd, zijn langlopend. Ze hebben een looptijd van 10 tot 30 jaar en veranderen slechts langzaam. Voorbeelden zijn individualisering, duurzaamheid, vergrijzing, multiculturalisering en technolisering.

Consumententrends
Naast macrotrends zijn er consumententrends. Deze trends hebben een looptijd van 5 tot 10 jaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 24/7 online shoppen.

Markttrends
Een andere trend zijn de markttrends. Zij hebben een gemiddelde looptijd van 3 tot 5 jaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een online co-creatie met merken.

Styling & Producttrends
Styling & producttrends hebben een looptijd van ongeveer 2 jaar, zoals bijvoorbeeld customized sneakers.

Tegentrend
Trends hebben invloed op het gedrag van klanten, maar niet iedere klant is gevoelig voor iedere trend. Elke trend kent bovendien een tegentrend. Ontwikkelingen die tegen de 'heersende en dominante trend' ingaan. Voor de Amerikaanse restaurantketen 'Heart Attack Grill' is hun ongezonde kaart een unique selling point. Heart Attack Grill schept op over hoe ontzettend ongezond hun producten zijn. Juist dat zou ze lekker maken. Ook als het gaat om theater maken is dit restaurant een goed voorbeeld. De serveersters hebben verpleegsterpakjes aan. Je kunt als klant tenslotte ieder moment een hartaanval krijgen. 

Duurzaamheid
Duurzaamheid is een van de maatschappelijke trends. We zijn ons er steeds meer van bewust dat we zuinig moeten zijn met de grontstoffen. Consumenten zullen dat in toenemende mate ook eisen van hun leveranciers. Een 'doorvertaling' van duurzaamheid is bijvoorbeeld biologisch voedsel. Meer en meer consumenten willen eerlijk en lokaal eten. Steeds meer winkelconcepten springen met hun aanbod en hun concept in op deze trend.

 

Bron: Het omnichannel Retailboek - Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop van Retail Theater

OVER DE BLOGGER

Retail Theater
Retail Theater RetailTheater is een netwerkorganisatie met retailspecialisten en bracht onlangs een nieuw praktisch boek uit dat in heldere taal en met inspirerende voorbeelden uitlegt wat de nieuwste spelregels in de retail zijn. Maar ook een online platform vol met inspiratie, tips & tricks.