PRAKTISCHE MERCHANDISE TIPS

afbeelding
Praktische Merchandise tips
27 juli 2017

Tegenwoordig lijkt vrijwel alles te mogen in merchandise. Producten en stijlen worden steeds meer door elkaar gebruikt. Saskia Hogevonder, retailstylist bij RetailTheater, ziet duidelijk een geregisseerde chaos.

Achter alles zit een plan, constateert Saskia. Zij geeft je drie praktische merchandise-tips, zodat je deze stille verkoopkracht echt in jouw voordeel laat werken.

  • Tip 1: Wat is jouw verhaal?

De fysieke winkel heeft als meerwaarde dat je de producten kan bekijken, aanraken en ruiken. Denk dus goed na over welke muziek, welke geur en zelfs welk licht bij jouw concept past. Welk verhaal vertellen jouw producten? Selfridges in Londen komt bijvoorbeeld met de 'Our House'- campagne met workshops in oude ambachten, zoals weven en sourdough brood maken. Zo maak je als klant weer een connectie met waar producten vandaan komen. Je koopt niet zomaar iets, er is een achterliggende boodschap!

  • Tip 2: Be different

Ook dit seizoen kan er veel binnen het aanbod en zien we veel rijke materialen en uitgesproken kleuren terug. Leuk natuurlijk om alle zintuigen mee te prikkelen, maar wat nu als iedereen om je heen dit ook al doet? Kies dan juist voor stilte; een minimalistisch design en neutraal kleurgebruik (zie bovenstaande afbeelding). Maak ook een bewuste keuze in de uitlichting van producten. Ik zie nu bijvoorbeeld veel lifestyle productpresentaties onder stolpen of achter glas om zo exclusiviteit te creëeren.

  • Tip 3: Samen is alles beter

Met een goede merchandise-planning, heb je een fantastisch middel om steeds opnieuw een theatervoorstelling op te bouwen. Dit kan door groots, maar ook door slim samen te werken kan iets bijzonders gecreëerd worden. Zit er een bloemist naast de deur? Of een kunstuitleen? Een toffe chocolaterie om samen een proeverij te organiseren? Niets is te gek. Werk dan vooral samen en co-creëer! Natuurlijk is het belangrijk om altijd dicht bij je eigen concept te blijven, maar een samenwerking buiten je eigen branche kan tot iets heel moois leiden.

Saskia en RetailTheater 
Als retailstylist helpt Saskia Hogevonder ondernemers met de visuele vertaling van een boodschap in de vorm van een etalage, een hotspot of een complete winkelinrichting. Saskia is mede-eigenaar van Stijl Retail Design en aangesloten partner van RetailTheater. 

Meer weten? Klik hier voor een gratis sneak preview van het boek RetailTheater.

Pssst, volg je Retail Theater al op Pinterest? Daar vind je heel veel inspiratie! 

OVER DE BLOGGER

Retail Theater
Retail Theater RetailTheater is een netwerkorganisatie met retailspecialisten en bracht onlangs een nieuw praktisch boek uit dat in heldere taal en met inspirerende voorbeelden uitlegt wat de nieuwste spelregels in de retail zijn. Maar ook een online platform vol met inspiratie, tips & tricks.