OP ZOEK NAAR HET CONCEPT

afbeelding
26 oktober 2017

Zomaar een ideetje bedenken lukt de meeste mensen wel, maar voor een goed concept is meer nodig. Sterker nog, dat is behoorlijk ingewikkeld. Je moet namelijk heel goed kunnen beschrijven waarom je doet wat je doet. Klinkt eenvoudig, maar je zult merken dat dat tegenvalt. 

Om klanten een beleving te laten ervaren in een winkel, is het niet goed genoeg om te denken in termen als 'een kledingwinkel' of 'een elektronicazaak'. Je moet denken in een sterk onderscheidend concept. Stel je voor: je hebt een brillenwinkel. Als je denkt in een concept, ga je verder dan alleen merken en de service. Je zou je winkel dan bijvoorbeeld kunnen omschrijven als 'dé plek om te zien en gezien te worden'. Dan draait het om grote ramen, veel licht en kun je denken aan het toevoegen van extra beleving zoals een schoonheidsspecialist die advies op maat geeft en je er samen met je nieuwe bril geweldig uit laat zien. 

Als je daarentegen kiest voor het concept 'visuele verleiding' in je brillenwinkel, dan past daar meer een boudoirsfeer bij, met veel schaduwen, bedrijfskleding met net iets diepere decolletés en de geur van zwaardere parfums. Beide concepten spreken een andere doelgroep aan, afhankelijk van welke beleving jouw consument op een bepaald moment wil ervaren, maakt hij keuzes. 

Gouden Cirkel

Als je via Google zoekt op Simon Sinek, bedenker van Why, How, What, vind je een inspirerende TED Talk. Zijn 'gouden cirkel' is één van de manier om je idee, je winkelconcept te onderbouwen. In het kort: het gaat erom dátgene te benoemen waar het écht om draait. Datgeen waar je iedere ochtend je bed voor uitkomt.

Win een gratis winkelcheck!

Tijdens Experience Day op 30 oktober maak je kans op een gratis winkelcheck van Retail Theater en 5x kans op het boek 'Het Praktische Vervolg op Prikkel de Koopknop'

Hoe maak je kans?

  1. Maak op Experience Day een foto met je team bij de selfie spiegel;
  2. De foto wordt op facebook.com/castnl gepost. Like de pagina en deel je foto met #ikwinwinkelcheck ;
  3. Je maakt nu kans op een winkelcheck of het boek 'Het Praktische Vervolg op Prikkel de Koopknop'

Speeddaten met Retail Theater

Wil jij weten of je winkelinrichting binnen je concept past? Schrijf je dan in voor de speeddate met Retail Theater tijdens Experience Day op 30 oktober 2017!
Verhinderd maar wel interesse? Neem dan contact op met Saskia en Mirjam van Retail Theater via deze link. 

Deze blog is overgenomen uit het boek 'Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop' van Retail Theater. Interesse in het boek? Lees er hier meer over.  

OVER DE BLOGGER

Retail Theater
Retail Theater RetailTheater is een netwerkorganisatie met retailspecialisten en bracht onlangs een nieuw praktisch boek uit dat in heldere taal en met inspirerende voorbeelden uitlegt wat de nieuwste spelregels in de retail zijn. Maar ook een online platform vol met inspiratie, tips & tricks.