Frans Muller: “Met TCOG blijven we vooruitstrevend op IT-gebied”

afbeelding
06 november 2019

Frans Muller Benelux B.V. is totaalleverancier voor schoenverzorgingsproducten, inlegzolen en schoenaccessoires. En distributeur van een vijventwintigtal kwaliteitsmerken, zoals Collonil en PEDAG. Door de wensen van de branche in de gaten te houden en technologische ontwikkelingen te omarmen, gaat het bedrijf met de tijd mee.

Frans Muller is een familiebedrijf met een traditie van meer dan 165 jaar oud. Het bedrijf is in 1853 opgericht in Groningen. “Destijds als leverancier van leer en fournituren aan de schoenmaakindustrie in Noord-Nederland. Dat ging toen nog met paard en wagen.”, vertelt algemeen directeur Rutger K. Muller. Hij vertegenwoordigt inmiddels de zesde generatie die het familiebedrijf leidt. Het hoofdkantoor bevindt zich nog altijd in Groningen. Daarnaast zijn er showrooms in Nieuwegein en Brussel.

Voorloper op IT-gebied

Eén van de grootste uitdagingen is het sterk veranderde retail landschap. Muller: “Daar hebben onze klanten en dus ook wij mee te maken. Hoe de toekomst van de retail eruitziet weet niemand; de glazen bol bestaat niet. Wat we wel zien is dat de winkelstraten er nu al anders uit zien dan tien jaar geleden. De verschuiving naar online zet door. retail is niet meer dé manier om producten te verkopen. Dat is anderzijds ook een kans.” Ook op technologisch vlak zijn er uitdagingen. Binnen de schoenen retail is Frans Muller een voorloper op IT-gebied. “We zijn geen fashionbedrijf dat elk seizoen te maken heeft met nieuwe artikelnummers. Onze productgroepen zijn relatief constant, wat een voordeel is als je wilt automatiseren.”, aldus Muller.

Efficiëntie is cruciaal

Daar komt bij dat efficiëntie voor Frans Muller extra belangrijk is om winst te kunnen maken, door de relatief laaggeprijsde artikelen. “Ons vorige IT-systeem ging gepaard met veel maatwerk. Dat is ons op den duur parten gaan spelen. Je kunt immers niet zo makkelijk meegaan met veranderingen die grote spelers als Microsoft en Google in hun software aanbrengen, alsook in te kunnen spelen op verwachtingen van de klanten en de markt. Het was tijd om het over een andere boeg te gooien.”, aldus Muller. Na een lange zoektocht kwam Frans Muller drie jaar geleden bij TCOG terecht. Muller: “We hebben een aantal mogelijke samenwerkingspartners vergeleken. Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar het productaanbod, ook de ‘softe’ kant was voor ons heel belangrijk. We zochten een partner die echt bij ons past.”

Persoonlijke klik

Technologie zit bij Frans Muller door het hele bedrijf verweven. “Het hoort niet meer alleen intern bij de IT-afdeling thuis, maar raakt elke medewerker en zo ongeveer alles wat we doen. Juist daarom is het super belangrijk dat er een goede klik is met de softwareleverancier. Het is toch een soort huwelijk dat je met elkaar aangaat. Dan moet een softwarepartner begrijpen wat urgent en belangrijk is. En niet alleen ‘een ticket aanmaken’ indien je een probleem hebt.”, aldus Muller.

Goede integraties

De samenwerking met TCOG zorgt bij Frans Muller voor flink wat veranderingen. Veel handmatig werk is verleden tijd, een grote vooruitgang. “In het oude systeem waren we genoodzaakt alle digitale facturen eerst uit te printen en vervolgens in te scannen voordat het mogelijk was deze naar onze klanten te e-mailen. Nu gebeurt dit geheel automatisch: zodra een order is gepickt en het pakketje de deur uit is, stuurt het systeem de factuur naar de klant. Ook functioneert onze B2B-webshop nu optimaal met de laatste browsers, wat eerder niet het geval was. Het is nu echt een servicegericht klantportaal, waarop klanten gemakkelijk nabestellingen kunnen doen. Ook hebben ze een overzicht van alle facturen en toegang tot al onze marketingmaterialen”, zegt Muller.

Bezoek Frans Muller @ CAST showroom 263