CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

PODCAST #28 Isolde Delanghe (Mode Unie) over de Belgische modehandel: “Retailers hebben geen tijd meer voor stilstand”

PODCAST #28 Isolde Delanghe (Mode Unie) over de Belgische modehandel: “Retailers hebben geen tijd meer voor stilstand”

Tijdens de Preview-dagen bij CAST in Nieuwegein schoof Isolde Delanghe, directeur van de Belgische belangenorganisatie Mode Unie, aan bij Textilia Talks. Wat volgde was een inspirerend gesprek over verschillen tussen de Belgische en Nederlandse markt, zorgen over marges en koopkracht, én het belang van blijven bewegen in een veranderend retaillandschap. Een samenvatting van de podcast vind je hier.

Voor Isolde was het de eerste keer op de Preview in Nieuwegein en haar enthousiasme was direct merkbaar. Ze noemde het concept inspirerend en prees vooral de aandacht voor beleving: “Wat me opvalt is hoe jullie hier in Nederland echt inzetten op sfeer en community. In België zien we nog veel versnippering: retailers kopen vaak in bij merken in hun eigen showroom, waardoor een centraal ontmoetingsmoment als dit minder vanzelfsprekend is. Dat maakt het moeilijker om collectieve inspiratie te bieden.” Ze ziet in CAST een voorbeeld waar de Belgische sector van kan leren, en hoopt dat de samenwerking met bestaande initiatieven zoals Trade Mart in Brussel verder kan worden verdiept: “Samen sta je sterker. Eén plus één is echt drie, als je het goed aanpakt.”

Mode Unie: een belangenorganisatie
Delanghe is directeur van Mode Unie, een belangenorganisatie die opkomt voor zelfstandige modezaken in België. Naast lobbying op Vlaams, federaal en Europees niveau, zet Mode Unie sterk in op praktische ondersteuning en ontwikkeling. Zo organiseert de organisatie jaarlijks zo’n 25 netwerkevenementen en opleidingen, en beschikt ze over een eigen opleidingsinstituut. Opvallend is dat deze trainingen vaak plaatsvinden op de winkelvloer zelf. “We gaan met trainers naar de winkels toe. Dat is efficiënt én motiverend. Werknemers worden getraind in hun eigen werkomgeving, tijdens openingstijden. Klanten zien dat er geïnvesteerd wordt in het team, en het versterkt de teamspirit.”

Volgens Delanghe is het voor veel modeondernemers vandaag de dag niet eenvoudig om het hoofd boven water te houden. Ze merkt dat de verkoopresultaten in het voorjaar teleurstellend waren, ondanks het mooie weer. Volgens haar speelt de geopolitieke onrust daarbij een rol, net als het gevoel onder consumenten dat hun koopkracht onder druk staat. Tegelijkertijd ziet ze dat retailers alles uit de kast halen om hun klanten te bereiken, maar dat het soms lastig is om daar concrete resultaten aan te koppelen.

Concurrentie
Ze wijst ook op de toenemende concurrentie van internationale spelers, vooral als het gaat om prijsstrategieën en kortingsperiodes. In België is de wetgeving op dat gebied namelijk veel strikter dan in Nederland. “Bij ons mag je alleen tijdens de officiële soldenperiodes met verlies verkopen. Maar grote buitenlandse webshops houden zich daar vaak niet aan, en handhaving is lastig door gebrek aan capaciteit bij de overheid. Dat zorgt voor frustratie bij veel winkeliers die zich wel aan de regels houden.”

Toch wil Delanghe het gesprek niet laten verzanden in klagen. Ze benadrukt dat verandering ook kansen biedt. Ze ziet dat Belgische retailers steeds flexibeler worden in hun inkoopbeleid en meer aandacht hebben voor cijfers en marges. Waar ze vroeger jarenlang trouw bleven aan bepaalde merken, durven ze nu sneller te schakelen en kritisch te evalueren. “De markt verandert en dat vraagt aanpassingsvermogen. Gelukkig zijn veel Belgische ondernemers nuchter en standvastig. Ze pikken uit nieuwe trends wat voor hun klanten werkt, zonder zich te laten meeslepen door de waan van de dag.”

Ze sluit af met een oproep om uit de comfortzone te stappen. “We nemen retailers mee naar Nederland om hen te inspireren. Want pas als je echt even loskomt van je dagelijkse omgeving, zie je waar je kunt groeien. En uiteindelijk worden we daar allemaal beter van.”

Luister PodCAST

Bron: Textilia

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...