CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

Stenen winkels profiteren van locatie gerichte advertenties

Stenen winkels profiteren van locatie gerichte advertenties

Steeds meer moderetailers ontdekken de kracht van locatiegerichte advertenties. Uit nieuw onderzoek blijkt dat Location Based Advertising (LBA) fysieke winkels helpt om meer bezoekers aan te trekken en de merkbeleving te versterken. Door slim in te spelen op tijd, plaats en gedrag weten merken consumenten precies op het juiste moment te bereiken met zichtbaar resultaat op de winkelvloer.

Beleving en locatie steeds belangrijker
In de moderetail draait het steeds meer om beleving. Die beleving moet passen bij het merk, maar ook bij de plek waar de winkel zich bevindt. Uit de nieuwe whitepaper ‘Zet je winkel op de radar’ van advertentiespecialist mJourney blijkt dat locatiegerichte advertenties (Location Based Advertising, LBA) fysieke winkels een flinke boost kunnen geven.

Meer winkelbezoeken door slimme advertenties
Onderzoek bij onder andere Makro, Gamma en winkelcentrum Alexandrium laat zien dat LBA zorgt voor meer winkelbezoeken, hogere conversie en een meetbare merkimpact. Terwijl consumenten steeds vaker doelgericht online shoppen, worden spontane winkelbezoeken vaak onderweg besloten – tijdens een lunchwandeling, op de campus of op het station. Juist daar liggen kansen voor retailers om met klanten in contact te komen.

Hoe LBA werkt
LBA combineert locatie, gedrag en context met een marketingboodschap. In plaats van algemene advertenties kunnen winkels mobiele pop-ups tonen aan mensen binnen een straal van één kilometer, afgestemd op factoren als tijdstip, seizoen of het weer. Volgens mJourney leidt dit tot 10 tot 30 procent meer winkelbezoeken en een hogere Store Visit Rate.

Praktijkvoorbeeld: Alexandrium
Winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam zette een datagedreven locatiecampagne op om meer bezoekers te trekken. Met mobiele advertenties en slimme retargeting verdubbelde het aantal winkelbezoeken. Bezoekers bleven bovendien langer in het centrum, wat ook de horeca ten goede kwam.

Kansen voor moderetailers
Voor modewinkels kan LBA interessant zijn bij collectielanceringen, seizoensacties of instore events. Denk aan pushmeldingen voor passanten over een nieuwe collectie, pop-ups bij bekende eventlocaties of dynamische advertenties die korting op laarzen tonen bij regenachtig weer.

Datagedreven inzichten
LBA past goed in de moderne retailmarkt omdat het waardevolle data oplevert. Denk aan footfall uplift (toename in bezoekers), store visit rate en Return on Ad Spend per vestiging. Zo wordt duidelijk welke campagnes écht effect hebben op de winkelvloer.


Bron:Fashionunited

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...