CAST Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes & trends in de schoenenbranche.

Vooruitkijken: Een Verbonden Toekomst

Vooruitkijken: Een Verbonden Toekomst

Sinds de oprichting in 1984 is CAST uitgegroeid van een handelscentrum voor de schoenenhandel tot een platform waar Sport, Schoenen en Accessoires en Mode samenkomen. In artikel drie van deze serie kijken we hoe CAST zich uitbreidt van een fysiek handelscentrum naar een digitaal multichannel. Ook filosoferen we over de rol van CAST in de toekomst.

Het Belang van CAST als Handelsplatform
Tijdens dit inkoopseizoen staat CAST graag even stil bij het belang van ons handelsplatform voor jou als bezoeker en exposant. De explosieve groei die CAST als Handelsplatform voor Schoenen, Sport & Mode gedurende zijn 40-jarig bestaan doormaakte, is ontegenzeggelijk een bewijs van de waarde die het platform vertegenwoordigt voor de branche. Het bundelen van krachten, het uitbreiden van netwerken en de onderlinge samenwerkingen die daaruit ontstaan dragen bovendien bij aan de zichtbaarheid van jouw brand en collecties. In dit derde artikel over verleden, heden en toekomst van bracheorganisaties en het algemeen en CAST in het bijzonder neemt Inge Specht van Taxatie & Adviesbureau Waardevol d’Ing u mee in een reis door de tijd.

Een Reis door de Tijd
In de vorige twee artikelen maakten we een reis door de tijd: van de middeleeuwse gilden, de Industriële Revolutie en de opkomst en neergang van de Nederlandse Schoenindustrie naar de oprichting van Schoenencentrum Nieuwegein. We zagen de branche niet alleen professionaliseren maar ook innoveren. Nieuwe tijden vragen om een nieuwe aanpak.

Niet Makkelijker, wel véél Leuker!

Het Schoenencentrum bood destijds met tientallen showrooms een fysieke ontmoetingsplaats aan zowel exposanten en bezoekers. Men werd op de hoogte gehouden van trends, noviteiten en innovaties door middel van modeshows en trend events. Het enorme aanbod maakte het inkopen niet per se makkelijker maar wel een stuk leuker. Bovendien had men alle merken bij elkaar onder één dak waardoor ook de voor de retailer minder voor de hand liggende merken bezocht konden worden.

Draaischijven en Druktoetsen
Het was de tijd van de grote buitenlandse beurzen maar die waren voor menig ondernemer letterlijk te ver van huis. In het bijzonder omdat het digitale tijdperk nog niet aangebroken was en informatie ingewonnen moest worden per brief (getypt) of per telefoon (zo één met een snoer en een draaischijf of in het beste geval met druktoetsen)! De centrale ligging van Nieuwegein was dus een pré. Vanuit iedere hoek van Nederland kon je met de auto op één dag heen en weer. Dat maakte het ook mogelijk om met het gehele winkelpersoneel een dagje naar het Schoenencentrum te gaan. Op maandag bijvoorbeeld, als de winkel toch gesloten was.

Dozen vol Drukwerk en Cd-Roms
Het was ook de tijd van gedrukte catalogi waarin schoenbedrijven (een deel) van hun nieuwe collecties toonden. Niet alleen retailers ontvingen deze catalogi maar journalisten ook. Tot een jaar of tien geleden kwamen er jaarlijks dozen vol drukwerk van nationale en internationale schoenenmerken binnen bij het Nederlands Leder en Schoenen Museum. De laatste jaren waren de sfeervolle boekjes vaak vergezeld van cd-roms waarop alle stijlen, maten en kleuren te bezichtigen waren.

Die Cd-roms waren de opvolgers van de diskettes: de computer had ondertussen zijn intrede gedaan hoewel de mogelijkheden van internet nog niet op volle sterkte benut werden. Email was wel al een enorme verbetering. Communicatie verliep steeds eenvoudiger maar bleef grotendeels een aangelegenheid zonder gezichten. Ook hierin bewees het Schoenencentrum zijn nut want het bleek een uitstekende omgeving om te netwerken en samenwerkingen aan te gaan.

Schoenencentrum wordt CAST
De 21ste eeuw bracht nieuwe ontwikkelingen. Zo sloten zich steeds meer lederwaren leveranciers aan waardoor het Schoenencentrum aan een nieuwe naam toe was. Het werd CAST, Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen. Ruimtegebrek speelde op en er werd flink verbouwd. Eerst een geheel nieuwe verdieping en later zelfs een nieuwe vleugel met verdieping. Ook recent hebben er weer verbouwingen plaats gevonden, mede om ruimte te creëren voor het mode-event PREVIEW. Hierbij zit een deel van de kracht van CAST ‘m in de homogeniteit van het display materiaal: alle merken maken gebruik van dezelfde rekken en blokken. Dit laatste is ook nog eens veel duurzamer in gebruik.

Kredietcrisis en Covid
Helaas is het niet louter positiviteit en vooruitgang in Schoenenland. De kredietcrisis, die vanaf 2008 jarenlang onze economie blokkeerde, sloeg hard toe in de schoenenbranche en kostte menig bedrijf de kop. Ruim 10 jaar later sloegen de Covid-pandemie en zijn nasleep nog harder toe. Waar bij de kredietcrisis CAST als fysiek ontmoetingscentrum overeind bleef, viel dat tijdens de pandemie vrijwel helemaal weg. Er kon gelukkig thuis doorgewerkt worden en door middel van Zoom en Teams bleef visueel contact mogelijk. Ook beurzen gingen online. Juist in deze tijd startte CAST met het ontwikkelen van een BrandPortal voor retailers. Via dit portal kunnen retailers zich online oriënteren op nieuwe merken en trends en gemakkelijk contact leggen met de bedrijven achter die merken. Vanuit de behoefte aan duurzaamheid en innovatie maar ook aan persoonlijke connecties zet CAST na de pandemie in op een combinatie van de BrandPortal, showrooms en offline ontmoetingsmomenten zoals beurzen en mode-events. Vooral voor de toekomst zal de BrandPortal verder worden uitgebreid.

Van Robotisering tot AI-gestuurde klantenservice
En hoe de toekomst van CAST eruit gaat zien? De groei is er nog zeker niet uit: met de uitbreiding naar sport en mode in combinatie met de centrale ligging zijn er nog meer mogelijkheden om de krachten te bundelen. Daarmee is voor CAST een grotere rol weggelegd bij zowel de innovatie als de verduurzaming van de sport-, schoenen- en mode-industrie. Van robotisering tot AI-gestuurde klantenservice, technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor personalisatie en efficiëntie. Tegelijkertijd dwingt de noodzaak voor duurzame praktijken bedrijven om samen te werken aan milieuvriendelijke materialen en processen. De Covid-uitbraak liet zien hoe kwetsbaar bedrijfsprocessen kunnen zijn. Wereldwijde toeleveringsketens zijn steeds langer geworden met grotere risico’s voor Westerse bedrijven als gevolg. Maar de complexiteit van diezelfde toeleveringsketens maakt ook dat misstanden aan het begin van de keten niet meteen zichtbaar zijn. Zo kan er veel gecamoufleerd worden, bijvoorbeeld mensenrechtenschendingen, landroof, ontbossing en vervuiling, met desastreuze gevolgen voor klimaat en biodiversiteit. Een enorme verantwoordelijkheid voor de industrie, maar één waarbij een brancheorganisatie als CAST een mooie rol kan spelen!

inge-specht.png

Over de auteur:
Inge Specht was ruim 25 jaar werkzaam als conservator en museum coördinator bij het voormalige Nederlands Leder en Schoenen Museum, het huidige Schoenenkwartier. Medio 2023 richtte ze Taxatie en Adviesbureau Waardevol d’Ing op. Ze taxeert naast historische schoenen, tassen en lederwaren ook bedrijfscollecties, schrijft, adviseert op het gebied van passieve conservering en herstelt en verkoopt vintage producten.

Beeld header:Gegenereerd met Chat GPT 

Meer nieuws

Zoek een merk

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...